قطعی برق و لامپ کم مصرف

بالاخره این امتحانات سخت و طاقت فرسا با سختی و مرارت فراوان دو ، سه هفته پیش تموم شد . شانس ما هم به ... رفته دو روز قبل از شروع امتحانات انگشت کوچیکه پام شکست  و تا اخر امتحانات در اتل بود و سخت بودن سئوالاها و موضوعات دیگه که شاید بهتر باشه نگم مزید بر علت شد تا نتایج امتحانات چندان جالب نشه !!! ترم تابستونم به ناچار گرفتم .چهار روز درهفته اونم از صبح تا ظهر با درسهای شیرین علوم پایه توی این گرما دیگه حوصله ی وب گردی برای ادم باقی نمی گذاره، بگذریم که اگه بخوام بنالم مثنویه هفتاد منه.حالا شما قضاوت کنید با این شرایط می شه اپ کرد !!!

از کرامات جدید دولت فخیمه همین بس که به علت اجرا نکردن برنامه های پنج ساله توسعه صنعت برق ، ایران که در سال 75 جزء 27 کشور تولید کننده برق در دنیا بود و حتی به  بعضی از کشورهای منطقه برق صادر می کرد حالا خودش هم با کمبود برق مواجهه که تنها مختص به تابستان هم نیست و در زمستان هم شاهدش بودیم . البته کاهش بارندگی در بهار هم بی تاثیر نبوده ولی این وضع رو با سالهای 80 تا 82 که حتی بارندگی مناسبی در زمستان هم نداشتیم وحتی انقدر اب کم بود که در تهران اب جیره بندی شده بود ولی با قطع برق بسیار ناچیزی به نسبت الان روبه رو بودیم ! البته دولت اقای دکتر احتمالا می خواد این نتیجه رو بگیره که ببینید اب نداریم پس برق هم نمی تونیم داشته باشیم  ناچاریم که انرژی هسته ایی که حق مسلم ماست رو داشته باشیم پس برید دعا به جون من بکنید که رییس جمهورتونم !!!

(البته فکر نمی کنم هیچ ادم عاقلی با این انرژی مخالفت داشته باشه بلکه با سیاستهای ایشون مشکل داره )

چند وقت پیش پستی در مورد لامپ کم مصرف نوشته بودم اخیرا چند تا از دوستان سئوالاتی رو مطرح کرده بودن که اگه بتونم سعی می کنم که بهشون کمک کنم.

 از کجا بدونیم واقعا حرفتون درسته و این لامپ ها تقلبی هستن؟

دوست عزیز می تونید یک بار امتحان کنید ! در ضمن من خودم چند سال پیش حدودا سه ماه در کارگاهی که این لامپها رو تولید می کرد و متعلق به خودمون بود کار کردم و رشته تحصیلیم در دانشگاه هم الکترونیکه .

حرفی که زدید منطقیه ولی کاش بهترین مارک از لامب کم مصرف رو معرفی میکردید برای اونایی که تصمیم گر فتن به علت مصرف بالا از این لامبها استفاده کنند من زیاد تو وب نیستم اگه امکان داره جواب رو برام میل کنید و بهترین مارک رو معرفی کنید.

واقعیت اینه که در حال حاضر تا اونجا که من می دونم هیچ کدومشون خوب نیستن و اکثرا از جنسهای درجه دو و سه چین هستند. بعضی مارکهای به ظاهر ایرانی هم به ندرت در بازار هست ولی من هیچ کدوم رو به همون دلایلی که در پست مربوطه گفتم پیشنهاد نمی کنم ولی شاید بشه گفت NAMA NOOR  کمی بهتر باشه (.البته همون طوری که گفتم برای کسانی که مصرف خیلی بالایی دارن به علت تصاعدی حساب شدن هزینه مصرفی در همچین شرایطی تقریبا به صرفه است )

چه طوری میشه  با اصلاح مدار بالاست کم مصرف توان لامپ رو بهبود بخشید. کدوم قطعات رو باید عوض کرد تا مثلا یه لامپ کم مصرف ۳۰ وات همون ۳۰ وات رو نشون بده یا حداکثر ۱۵٪ افت داشته باشه؟ ممنون میشم اگه جواب رو برام mail کنید.

مدار بالاست این لامپها عموما یکسانه و گاها یکی دو قطعشون فرق می کنه ومی شه گفت تقریبا مشکل از بالاست نیست بلکه از خود لامپهاست و تفاوت بالاستهای توان بالا با توان کمتر در ظرفیت خازنها و مقدار تحمل افت ولتاژ روی دیودها و مقاوتها ست یعنی تمامی اونها به یک نسبت افزایش می یابند.

پ .ن : راستی ما چند وقتیه این مونیتورمون رو عوض کردیم LCD  گرفتیم  اونم با کنتراست 7000 DC ،بله دیگه ما اینیم ! ولی نمیدونم این وبلاگم چرا توی این مونیتوره یکم کج و کله بود ! یک تغییراتی دادیم ظاهرا درست شده . شما هم بی زحمت یک نگاهی بندازید اگه عیب و علتی داشت بگید. با تشکر قبلی .