دروغی به نام لامپ کم مصرف

به نظر می اد با درایت دولت  خدمت گذار تا یکی دو هفته ی دیگه  مملکت تعطیل باشه ! پاک کردن صورت مسئله یعنی همین ، چون نمی تونیم گاز و برق و ...تامین کنیم بهتره کشور و تعطیل کنیم !امروز توی اخبار ساعت 5 شبکه خبر مجری از رییس ستاد حوادث غیر مترقبه می پرسید اگه گاز قطع شده بود و برق هم نداشتیم شما چه پیشنهادی دارید؟ ایشون هم فرمودن قراره در همچین مناطقی نفت توزیع کنیم !!!

چند وقت بود می خواستم در مورد لا مپهای کم مصرف  موجود در بازار که گفته می شه اقتصادیه مطلب بنویسم که نمی شد ولی حالا فرصت دست داد پس لطفا توجه کنید.

اولش بگم من اصلا مخالف لامپهای کم مصرف نیستم بلکه به نظرم خیلی هم اقتصادیه وبرای کشوری مثل ما که عمده ی بار شبکه برق به خاطره روشناییه می تونه  بسیارمفید باشه من مخالف لامپهای موجود در بازارم که به علت کیفیت پایین اقتصادی نیستن و با تحمیل هزینه های بالا به خریدار نتیجه ی مطلوبی رو عاید اون نمی کنن  و تنها سود سر شاری رو نصیب وارد کنندگان اونها می کنه. لامپ کم مصرف مدار بسیار ساده ایی داره یک مونو استابل که باعث نوسان شده و ماده ی موجود در لامپ رو به نوسان در می اره که در نهایت منجربه تولید نور میشه .فواید لامپ کم مصرف به لامپ های معمولی (یا همون رشته ایی) و مهتابی رو می شه در یازده مورد دسته بندی کرد :

1.       انرژی مصرفی در لامپ کممصرف حدود 20 درصد لامپهای رشتهای است.

2.     طول عمر متوسط لامپهای رشتهای حدود 900 ساعت و طول عمر لامپهای کممصرف 10000 ساعت است (حدود 11 برابر طول عمر لامپهای رشتهای)

3.     لامپ کممصرف در مقابل تغییرات ولتاژ برق ورودی حساس نیست ( با ولتاژ 70 تا 250 ولت بدون تغییر محسوس در کیفیت نور کار میکند)

4.        افزایش ولتاژ در طول عمر لامپ کممصرف اثر چندانی ندارد ولی در لامپ رشتهای باعث کم شدن طول عمر آن میشود.

5.        میزان نوردهی لامپ کممصرف و لامپ رشته ای تقریباً برابر است.

6.        افت نوردهی لامپ کممصرف در اواخر عمر به مراتب کمتر از لامپ رشتهای است.

7.     لامپهای کممصرف در اثر کار گرم نمیشوند، درمقابل سرما و تغییرات درجه حرارت مقاوم بوده (تا 30 درجه زیر صفر به خوبی کار میکند) و در اثر ریزش باران نمیشکند

8.        ضریب قدرت لامپ کممصرف 96/0 ولی در لامپ مهتابی 5/0 میباشد.

9.        مصرف انرژی الکتریکی لامپ کممصرف 30 درصد کمتر از لامپ مهتابی است.

10.    عمر لامپ کممصرف حدود 50 درصد بیشتر از لامپ مهتابی است.

11.    لامپ کممصرف نیازی به اتصالات متعدد نداشته و حجم لامپ مهتابی را ندارد.

 

شش سال پیش به همراه حدود 50 شرکت دیگه ما بالاستهای (مبدل ) لامپ های کم مصرف رو تولید می کردیم  اما مثل خیلی دیگه از تولید کننده ها با ورود کالا های چینی مجبور شدیم کاسه کو زه مون رو جمع کنیم ودر حالی که مبدلی که ما تولید می کردیم از بهترین قطعات موجود در بازار بود، بیشتر این قطعات ساخت تایوان ، کره و حتی ژاپن بودن و به مراتب از بیشترمبدل های وارد شده در اون زمان کیفیت بهتری داشت وحتی می شه گفت اقتصادی تر هم بود ولی به ناچار قید تولید رو زدیم.

البته اون اوایل بعضی از مارکهای وارد شده که ساخت المان ،مالزی واندونزی یودن انصافا خوب بودن  و حدود هشت هزار ساعت ویا بیشتر رو کار می کردن اما الان همون مارکها با همون بسته بندی و به نام  همون کشورها در بازار موجوده اما غافل از اینکه این لامپ ها از کالاهای در جه سه چینی ویا حتی تقلبی هستن . توان نوشته شده روی اونها حداقل 30 درصد کمتر از چیزیه که روش نوشتن یعنی اگر روی جعبه نوشته شده 100 وات لامپ رشته ایی معادل 18 وات کم مصرف (که در حالت معمولی همینطور هم هست لامپ کم مصرف با 5/1 (اشتباه نشود ۱تقسیم بر ۵)توان لامپ معمولی همون نور رو می ده) به احتمال قوی یک دروغ بزرگه چون در بهترین حالت  معادل لامپ 70 وات معمولیه و با نوری که به نصبت قبل چشم رو بیشتر اذیت میکنه چون به مقدار قابل توجهی به سفید بد رنگی می زنه واین در حالیه که حتی نور سفید استاندارد هم چندان مورد تایید چشم پزشکان نیست ! حالا اینا به کنار شما برای خرید یک لامپ کم مصرف به طور متوسط ده برابر یک لامپ رشته ایی هزینه می کنید به امید اینکه 5/1(اشتباه نشود ۱تقسیم بر ۵) لامپ معمولی انرژی مصرف کنه و با عمر هشت برابری خودش  30 تا 40 درصد سود رو به جیب شما بر گردونه (بازهم می گم در حالت استاندارد همینطور هم هست ) اما غافل از اینکه لامپ های موجود در بازار همون طوری که گفتم  بالای 95 در صدشون همگی از اجناس تقلبی چینی هستن و در بهترین حالت از 4000 ساعت بیشتر عمر نمی کنن  یعنی تنها چهار برابر لامپهای معمولی تازه اگه خوش شانس باشین چون بعضی از اونها (البته در صد شون چندان زیاد نیست ) عمری زیر یک ساعت دارن !

البته شاید سئوال کنید اگه به گفته ی شما در مجموع فرقی با لامپ های معمولی ندارن  پس چرا اکثر مغازه دارها از این لامپ ها استفاده می کنن ؟ در جواب باید بگم اگر مصرف برق از یک حد معینی که وزارت نیرو مشخص می کنه بیشتر بشه مقدار مصرف به صورت تصاعدی حساب می شه یعنی با گذ شتن از این مرز شما باید پولی به مراتب بیشتر بپردازید برای همین کسانی که مصرف بسیار زیادی دارن با استفاده از این لامپ ها سعی می کنن از این مرز نگذرن یا حداقل خودشون رو به اون نزدیک کنن و اگر چه در هزینه ی لامپ های مصرفیشون چندان فرقی نداره ولی به اونا کمک می کنه که پول کمتری بابت افزایش تصاعدی پول برق بپردازن .

پس می بینید لامپهای کم مصرف موجود در ایران چندان هم اقتصادی نیستن و تنها این وسط وزارت نیرو سود می بره.  پس بهتره  خودمون رو از شر پریدن فیوز در موقع سوختن این لامپها به خاطر سوختن پل دیودشون و یا روشن و خاموش شدن خود به خودی بعضی از این لا مپها به خاطر نقص در خازن الکترولیتشون خلاص کنیم واز نور همون لامپ های معمولی لذت ببریم !

نظرات 11 + ارسال نظر
فرناز چهارشنبه 19 دی‌ماه سال 1386 ساعت 02:20 ب.ظ http://farab22.blogfa.com

خیلی وقت بود به این لامپهای کم مصرف شک کرده بودم
به خصوص به نور سفید آزار دهنده شان
توضیحات شما جواب کاملی به سوالات من داد

مهناز چهارشنبه 19 دی‌ماه سال 1386 ساعت 02:32 ب.ظ http://finghilibadoom.blogfa.com

سلام...خوبی؟
سالها پیش اومده بودی وبلاگم...حالا اومدم بگم مرسی!!!
من آخه نه که اعتماد به نفس کم دارم...واسه همین با حرف تو بیشتر امید وار شدم به خودم واسه کنکور!!!
به هر حال ممنون....بای بای

خاطره دوشنبه 24 دی‌ماه سال 1386 ساعت 03:18 ب.ظ http://khaterehkh.blogsky.com/

صد البته!

هومن چهارشنبه 26 دی‌ماه سال 1386 ساعت 11:03 ب.ظ

مگه نمیگی که این لامپهای چینی توان مصرفیشون اندازه لامپهای معمولیه! پس چی جوری سبب میشه هزینه برق کم بشه؟

من کجا همچین چیزی رو گفتم ! 100 وات لامپ رشته ایی معادل 18 وات کم مصرفه که در مورد لامپهای موجود در بازار صدق نمی کنه و حدود 70 وات رشته اییه .

کوروش آنلاین پنج‌شنبه 27 دی‌ماه سال 1386 ساعت 08:06 ق.ظ http://cyrusonline1.blogfa.com

درود
جواب شما در بخش نطرات داده شد. برای مطالعه بیشتر به کتاب ایران از آغاز تا اسلام ترجمه دکتر محمد معین مراجعه کنید.
بدرود

حقیقت جو پنج‌شنبه 27 دی‌ماه سال 1386 ساعت 11:35 ق.ظ http://ahte.blogfa.com

سلام
درسته!
حالا متوجه شدم چرا چند وقت قبل که لامپ کم مصرف گرفته بودیم هم عمرش کوتاه بود هم اواخر عمرش شروع کرده بود به سوت کشیدن! صد رحمت به لامپ پر مصرف!

فاطمه پنج‌شنبه 27 دی‌ماه سال 1386 ساعت 12:08 ب.ظ http://ermaiel.persianblog.ir

سلام . حقیقتش خیلی سریع می سوزند این لامپهای کم مصرف. و خب آدم می ره یه دونه لامپ معمولی میخره که حداقل این پولی اضافی روی صورت حساب برق ش بیاد .

؟ سه‌شنبه 11 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 05:01 ب.ظ

از کجا بدونیم واقعا حرفتون درسته
و این لامپ ها تقلبی هستن؟
نمی خوام نفی کنم یا تایید
فقط قصدم مطمئن شدنه
از کجا این اطلاعات رو بدست آوردین؟

امید پنج‌شنبه 20 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 07:09 ب.ظ

سلام حرفی که زدید منطقیه ولی کاش بهترین مارک از لامب کم مصرف رو معرفی میکردید برای اونایی که تصمیم گر فتن به علت مصرف بالا از این لامبها استفاده کنند من زیاد تو وب نیستم اگه امکان داره جواب رو برام میل کنید و بهترین مارک رو معرفی کنید. ممنونم

[ بدون نام ] دوشنبه 31 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 09:04 ب.ظ

سلام. چه طوری میشه با اصلاح مدار بالاست کم مصرف توان لامپ رو بهبود بخشید. کدوم قطعات رو باید عوض کرد تا مثلا یه لامپ کم مصرف ۳۰ وات همون ۳۰ وات رو نشون بده یا حداکثر ۱۵٪ افت داشته باشه؟ ممنون میشم اگه جواب رو برام mail کنید.

فرهاد سه‌شنبه 29 تیر‌ماه سال 1389 ساعت 12:06 ق.ظ

شما هرچی میگی مزخرفه
من خودم کارشناس الکترونیکم
این لامپ ها خیلی که کم عمر باشه بازم از لامپ های رشته ای کمتر نیست (البته به جز یک سری لامهای قاچاق که عمری زیر یک سال دارند)و مصرفشونم کمتر از لامپهای رشته ای است . پس هرجور فکر کنی لامپ های کم مصرف به صرفه تره.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد