مصدق و۱۶ اذر

دانشگاه پس از کودتا در خلا‌ء حمایت نیروهای مذهبی - سنتی از مصدق و در شرایط سرکوب و بی‌عملی حزب توده و جریان چپ، به عنوان مهم‌ترین سنگر حمایت از مصدق مطرح می شد. تظاهرات گسترده دانشجویان در اعتراض به بازداشت  طرفداران مصدق چون دکتر علی شایگان، مهندس حسیبی، مهندس رضوی و... در 16 مهر 1332 منجر به برخورد نظامیان با دانشجوها و دستگیری تعدادی از انها شد همزمان با آغاز محاکمات دکتر مصدق در 16 آبان 1332 و دفاعیات جانانه مصدق در دادگاه، اعتراضها نسبت به محاکمه مصدق شدت می‌گیرد .در 21 آبان‌ماه و در برنامه‌ای که حزب توده و نهضت مقاومت ملی مشترکا برنامه‌ریزی آن را برعهده داشتند، توده‌ای‌ها آخرین ضربات خود را هم به مصدق وارد می‌کنند و قید در راه بازگشت حکومت ملی دکتر مصدق> ‌را بر شعار <پیروز باد مبارزه مشترک نیروهای ملی و ضد استعمار نمی‌پذیرند. چرا که توده نماینده منافع کارگران بود و مصدق بورژوا. لذا در آن روز هم در اعتراض به محاکمه مصدق دانشگاه و بازار تعطیل شد اما کارخانجات تعطیل نشد و اتوبوسرانی از کار نیفتاد. اعلا‌م سفر نیکسون به ایران به تاریخ 18 آذر‌ماه  آتش اعتراضات را شعله‌ورتر می‌ساخت و سرانجام اعلا‌م رسمی تجدید رابطه ایران و انگلیس در 14 آذر 1332 در روزنامه‌ها دانشگاه را به سرحد انفجار رساند. این حادثه در کنار اطلا‌ع دانشجویان از ورود نیکسون آمریکایی به ایران در 18 آذر 1332 باعث شد تا تظاهرات گسترده‌ای در روز 15 آذر علیه رژیم کودتا برپا شود به طوری که به گواه روزنامه اطلا‌عات در 16 آذر 30 نفر بازداشت شدند و سرانجام در این روز در حالی که هیچ تظاهراتی از سوی دانشجویان ساماندهی نشده بود، سربازان با حضور در دانشگاه و ورود به کلا‌س‌های درس و توهین به اساتید و دانشجویان، اعتراض آنان را بر می‌انگیزانند تا پاسخ دست دژخیمان از دانشگاه کوتاه باید گردد گلوله‌هایی باشد که سینه سه دانشجو را پرپر کند و تنها 5 روز پس از آن نیکسون بگوید اکنون که خاک ایران را ترک می‌کنم به آتیه این کشور امید و اعتماد دارم !

دانشجویان ایرانی به خصوص در روزهای پس از کودتا، قوی‌ترین و جدی‌ترین پایگاهی بودند که به مصدق وفادار ماندند و همچنان از آزادیخواهی و ملی‌گرایی گفتند.. دانشجویان در 16 اذر به صورت جدی تامین منافع ملی را طلب می‌کردن و می‌خواستن آزاد و آزادیخواه باشند(چیزی که تا کنون به ان دست نیافته اند )؛ آزاد از شرق و غرب. گفتمانی که با دو مولفه اصلی آزادیخواهی و ملی‌گرایی در زمان مصدق مطرح شد و لذا این سایه مصدق است که بر 16 آذر 1332 گسترده شده است.

 

 

پی نوشت:

 

با استناد به ابراهیم یزدی، پیشین، ص106  و  روزنامه اطلا‌عات؛20/8/1332و21/9/1332

 

 

نظرات 5 + ارسال نظر
آرمان آریایی چهارشنبه 14 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 10:43 ب.ظ http://fardaaye-roshan.persianblog.ir

سلام علی جان..بابا این مدت کجا بودی؟ گفتم شاید ایندفعه خودت ازدواج کردی!..خوشحال ‌شدم ازت خبری گرفتم..نام مصدق در جای جای تاریخ معاصر ما میدرخشه...به امید فردای روشن برای من٬ تو و تمام مردم دنیا

بانو خانم یکشنبه 18 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 11:37 ق.ظ http://banoojon.persianblog.ir

به به چشم ما به آپ جدیدتون روشن شد..انشالله که ادامه پیدا بکنه آپ کردنتون.

نیما چهارشنبه 21 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 01:04 ب.ظ

سلام
شاه دیکتاتور تر از اینا بود این رو باید قبول کنیم

خاطره جمعه 23 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 10:45 ب.ظ http://khaterehkh.blogsky.com

همیشه دانشجو ها وفادار بودند کیه که قدر بدونه!!!

عسلویه دوشنبه 26 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 01:56 ق.ظ http://andishevarz.logfa.com

زنده باد دانشجویان
سلام گرم ما را از عسلویه بهشت زمسان ایران پذیرا باشید..
اگر به محفل جوانان دلگرم عسلویه (پایتخت تمدن اقتصادی ایران) سپاسگذار خواهیم بود.
با مطاالب:
آب،منبع حیات... مردم عسلویه در حسرت آب بهداشتی :وعده ها و عمل مسئولان
همایش عسلویه و محیط زیست-عسلویه ماکتی از کل ایران...
.

منتظر نقد و اندیشه و همکاری شما هستیم...
به روزیم شما بهروز باشید..

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد