سریال ستاره سهیل ،واقعیت یا توهم

خاتمی در اواخر ریاست جمهوریش در یک  جلسه ایی اعلام کرده بود بزرگترین مشکل جامعه ی کنونی ما ناتوانی در تحلیله ! اون وقتها من منظورش رو درست متوجه نشدم  ولی بعدها با انتخاب احمدی نژاد و با نگاهی عمیق تر به جامعه به صحت حرفش پی بردم.در دهه ی محرم شبکه یک سریال ستاره سهیل ساخته امیر قویدل که به زندگی اویس قرنی از صحابه ی پیامبر که هیچ وقت موفق نشده بود ایشان را ببیند ولی عمیقا به او ایمان داشت  رو پخش می کرد. از لحاظ هنری سریال ضعیفی بود ولی از لحاظ تاریخی بد نبود که ادم اون رو ببینه . در همین ابام بود که سری به سایت بالاترین زدم و دیدم در پستهای برگزیده اون پستی با عنوان ۳۰۰ دوم کلید خورد / پخش سریال موهن "ستاره سهیل" از شبکه اول سیما وجود داره کنجکاو شدم و سری به لینک مورد نظر زدم وقتی وارد وبلاگ مذکور شدم متوجه شدم از وبلاگهای تازه کاره که شاید 95 درصد مطالبش کپی صرف از جاهای مختلفه ! سری به پست مربوطه زدم دیدم که دراون نوشته شده : چهره بسیار مخدوشی از ایرانیان صدر اسلام که آئین زردشت را برای خود برگزیده اند به نمایش در آمده است. بیننده حساس به این مسائل می تواند با دیدن اولین قسمت این سریال که چند روز پیش پخش شد به این مسئله پی ببرد. ادعای این سریال مبنی بر خدا نامیدن "خسرو پرویز" توسط ایرانیان آن زمان و هم چنین وحشی و بی رحم نشان دادن حاکم ایرانی یمن به نام "بازان" از آن جمله است !

در ترجمهٔ فارسی ایران در زمان ساسانیان نوشته کریستن سن چ 2 خسو پرویز رو اینچنین معرفی می کنه:(صص ۴۶۲ – ۵۱۹)
خسروپرویز یکی از شاهان با اقتدار ساسانی است شهریاری بود که خود را چنین می‌خواند «انسانی جاویدان در میان خدایان و خدایی بسیار توانا در میان آدمیان، صاحب شهرت عظیم، شهریاری که با خورشید طالع می‌شود و دیدگان شب عطاکردهٔ اوست.     

اگر کتاب محمد رسول الله (یا خیلی از کتابهای دیگه در این مورد ) رو خونده باشید می دونید بازان یک ایرانیه که حاکم یمن بوده و زمانی که خسرو پرویز در نامه ایی به او می نویسد که دو مرد چابکى به سوى مدینه نزد محمد بفرست تا او را دستگیر کرده و به دربار من تحویل دهند، مسلمانانی رو که در یمن بودن دستگیر می کنه که در میان انها اویس قرنی هم بوده و اونها رو شکنجه می کنه تا اینکه  دو نفر به نامهای بابویه و خر خسره رو نزد پیامبر می فرسته و ایشان هم در جواب می گوید شب گذشته فلان ساعت ، خسرو پرویز به دست پسرش شیرویه کشته شد، برگردید یمن و جریان را به بازان بگویید، اگر بازان به اسلام گروید که حکومتش ادامه مى یابد و گرنه به سرنوشت خسرو پرویز خواهد رسید. بعد از مدتی نامه ایی از ایران به باذان می رسد در آن نامه شیرویه نوشته بود، من پدرم را کشتم ، از مردم یمن براى من بیعت بگیر و به آن مردى که در حجاز، دعوت به پیامبرى خود مى کند، کارى نداشته باش ودر پی این ماجرا باذان به پیامبر بودن محمد (ص) ایمان می اورد و مسلمان می شه .

خوب می بینیم که متن این سریال هیچ مغایرتی با هیچ سند تاریخی نداره و در ضمن در این سریال ایرانیان ادمهایی کاردان و فهیم نشان داده می شوند مثلا در صحنه ی ورد ایرانیان به شهر که همزمان با ان پسر بچه ایی را به اتهام دزدی گرفته اند با درایت ایرانیان مجبور میشوند او را ازاد  کنند و انها را انسانهایی جوانمرد نشان می ده مثلا در صحنه ایی که سربازان ایرانی مشاهده می کنند کفار به انسانهایی بی پناه حمله می کنند به یاری انها شتافته و انان را نجات می دن در ضمن انها را انسانهایی فهیم نشان می دهند به گونه ایی که با دیدن مسلمانان یکی از سربازان متحول شده و مسلمان می شه.

پس مشکل کجاست ؟بازهم می رسیم  به همون حرف خاتمی که گفته بود بزرگترین مشکل جامعه ی کنونی ما ناتوانی در تحلیله ! در اینکه اعراب بعد از پیامبر در فتح ایران رفتار چندان جالبی نداشتن (با وجود نظریات مختلف فرض می کنیم چنین بوده ) شکی نیست و در اینکه ما یکی از بزرگترین تمدنها بودیم و بزرگانی همچون کو روش کبیر که با تحقیقاتی که در چند سال اخیر شده همون ذوالقرنین است بودیم و زمانی که عربها ودیگر مردم جهان بت می پرستیدند ما پیامبرانی همچون زردتشت داشتیم و بسیاری افتخارات دیگه پس چه نیازی به تحریف تاریخ از روی بی اطلاعی و یا غرض ورزی داریم ؟ نقصهایی رو هم که در زمانهای مختلف داشتیم رو باید بپذیریم  که با بی منطقی و تعصب صرف ویا یک حس نوستالژیک که هرچه مال قبل بوده خوبه و یا هر چه که مال زمان حاله بده و باید با اون مخالفت کرد نه تنها اعتبار وبلاگستان فارسی و تاریخمون رو زیر سئوال می بریم و به شعور خوانندگان هم توهین می کنیم وباعث گمراهی اونا می شیم. و با این اوصاف تا ابد روی همین مدار صفر در جه ایی که هستیم باقی می مونیم  ! وباز هم باید گفت که مشکل جامعه ی ما ضعف تحلیله و گرنه شاهد این قسم کارها نبودیم. از ماست که بر ماست !

 

 

پی نوشت :می تونید مناظرات من با این وبلاگ نویس محترم رو در کامنتهای وبلاگ ایشان وکامنتهای وبلاگ من پی بگیرید که البته چون در کامنتهای پستی که ایشون این مطالب رو نوشته بودن  نظرات بنده رو کاملا منتشر نکردن پیشنهاد می کنم کامنتهای پست قبلی وبلاگ خودم رو بخونید .

البته این رو هم اضافه کنم  که در پی اعلام نتایج کارشناسی ناپیوسته که در روز چهارشنبه انجام شد بنده در مهندسی برق گرایش الکترونیک در دانشگاه ازاد اسلامی واحد کرج پذیرفته شدم .گفتم که بدونید !

 

نظرات 10 + ارسال نظر
بید مجنون یکشنبه 7 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 12:44 ق.ظ http://from2008.blogsky.com

ببین خدایی دلم میخواد بخونم و نظر هم بدم
نه به خاطر تو به خاطر خودم

ولی انقدر بلندمینویسین که آدم چشاش سیاهی میره و از خیریش میگذره

موفق باشی

فاطمه سه‌شنبه 9 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 09:41 ب.ظ http://ermaiel.persianblog.com

سلام. مبارک باشد. حقیقتش من این سریال رو ندیدم. چی باید بگم ؟از سر بی اطلاعی که نمیتونم بنویسم.

راستی قبولی شما مبارکه باشه.
کارشناسی ارشد برق .
من ۸ سال پیش مخابرات قبول شدم منتها نرفتم.
به نظرم استعدادم. تو مترجمی و ادبیات بیشتر رشد کرد.
به هرحال خوشبخت باشید با مدارها و کابلها و اتصالات : )

کوروش آنلاین چهارشنبه 10 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 08:02 ق.ظ http://cyrusonline1.blogfa.com

درود
واقعا متاسفم برای خودم که با شما مناظره کردم. 95 درصد مطالب من کپی از جاهای دیگه است!! . انگار شمار آخر 95 درصد مطالب منا نمی خونید. (*گزارش اختصاصی کوروش آنلاین). بنده بیشتر مطالبم ترجمه گزارشهای منابع انگلیسی زبانه. تا به حال سایتهای زیادی از مطالب بنده استفاده کردند (مانند عصر ایران) . نمی گم کپی از جاهای دیگه نمی کنم که این کار تمام خبرگزاری های حرفه ای و غیر حرفه ایه ولی اگر هم کپی می کنم ذکر منبع داره. با این مطلبتون معلومه بسیار غیر حرفه ای هستید و بیشتر با احساساتتون جلو می رید. من در نظر آخر گفتم نمی خوام چیزی را به شما بقبولانم و شما هم حق چنین کاری را به من ندارید. وبلاگ بنده با همین تر جمه ها و امانت داریها در مطالب سایتها دیگر است که پر خواننده است و در طی یک سال بیش از 150000 بازدید داشته است . اگر 95 درصد مطالب وبلاگ کپی بود چه دلیلی داشت خواننده داشته باشه.
بازم اظهار تاسف می کنم برای این کارتون.
در ضمن ازتون درخواست می کنم این نظر بنده را به عنوان پاسخ مطلبتون در مطلب فوق الذکر درج کنید.
بدرود.

سلام
من هنوزم می گم 95 درصد مطالب وبلاگ شما کپی از جاهای دیگه است نمونه اش همین پست شما یا بقیه پستها ، چه منبع رو ذکر کنید چه نکنید اسمش کپی هست یا نه ؟اگه منبع رو ذکر نکنید که دیگه می شه دزدی ! بعید می دونم تر جمه ایی در کار باشه اگر هم باشه مسلما تعدادش بسیار محدوده که باید بنویسید مثلا از فلان جا تر جمه شده بقیه مطالب هم که کپی مستقیم از سایتهای خبری فارسی زبانه یا خبرگزاریهایی که به نقل از اونا مطالب رو گذاشتن وترجمه کردن. کسی که یک مقداری به این جور سایتها سر بزنه خیلی راحت می تونه این مطلب رو بفهمه ، شما که سایت حرفه ایی نیستید که خودتون رو با اونا مقایسه می کنید تازه بعضی از اخبار اونا نقل قوله نه همش . شما نویسنده وبلاگ هستید و اگه ادعای حرفه ایی بودن دارید بهتره در این مورد ادعا داشته باشید که هیچ ادم حرفه ایی در این وادی این کار رو نمی کنه که مطالب سایتهای ادم های مختلف مثل نبوی رو چندین بار در روز بیاره و بخواد به واسطه ی نوشته های اونا و جندین بار اپ کردن به این شکل در روز امار بازدید کنندهاش رو بالا ببره .البته ارشیو وبلاگ شما نشان می ده که دو ماه بیشتر از تاریخ تاسیسش یبشتر نمی گذره حالا اون امار نجومی چطور بدست امده الله و اعلم ! سرتیترهای جنجای و ودروغین زدن به سان نشریات زرد جای افتخاری نداره که بخواید به اون ببالید البته به من ارتباطی نداره خود شما مختارید چون دلیل اون حرف رو خواسته بودید به ناچار عرض کردم . ولی شما حق تحریف تاریخ ما و توهین به ما رو ندارید. ما که هنوز منتظر سندیت شما هستیم !!! البته مسلما من انقدر دموکرات هستم که به عقاید دیگران احترام بگذارم و مثل شما سانسور نکنم !!! ولی جایی که مسئله ی هویت ملی و تاریخی یک ملت در خطر باشه باید از اونها دفاع کرد که حرفهای دروغین ذهن خواننده رو منحرف نکنه ! مثل بلایی که برخی موبدان بعد از زرتشت به سر اون اوردن . من با دلیل و سندیت حرف زدم پس با منطق حرف می رم نه احساس . شما بدون سندیت حرف زدید پس یا احساساتی هستید یا ...

سوسن پنج‌شنبه 11 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 02:04 ق.ظ

سلام
من هم مطلب اون وبلاگ رو خوندم از تعجب داشتم شاخ در می اوردم متا سفانه این وبلاگهای دروغ پراکنی که فقط به فکر بازدید ننده و زید بازی هستند هروز مثل قارچ از زمین سر در می یارن . جالبه خدای ادعا هم هستن این نادانان

کوروش آنلاین پنج‌شنبه 11 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 07:00 ق.ظ http://cyrusonline1.blogfa.com

درود
دیگه شما داری به من توهین می کنی. یعنی من مطالب را از جای دیگه می گیرم و بعد می زنم مطلب اختصاصی خودم. مسخره است!!!. شما دیگه خیلی باید غیر حرفه ای باشی که چنین اتهامات مسخره ای به من می زنی. اول باید تمام مطالب اختصاصی منا بخونی (مثالش همین مطلبی که شما نظرت را ثبت کردی) نوشتم به گزارش مثلا فرانس پرس. این اولانش بودم. دوما بنده تسلط کافی به زبان انگلیسی دارم و مدتهاست که کار ترجمه می کنم. شما می تونی به صفحه شخصی من در بالاترین بری. با نام کاربری Cyrus و لینکهای منا ببینی. من کاملا منشور کاری بالاترین (تولید مطلب نه کپی آن) را رعایت کردم. تمام لینکهای بنده مختص وبلاگ خودمه.
متاسفم که با چنین وبلاگ نویس احمقی رو به رو شدم. می بخشید توهین کردم ولی توهین من در مقابل توهین شما بسیار ناچیز است. در ضمن سعی نکنید در جواب من نظری برام بفرستید چون شرمم میاد نظر شما را در وبلاگم تایید کنم. بهتره به همون وبلاگ نیم بند خودتون متوسل بشید و جواب منا یک طرف بنویسید و خودتون هم بهش جواب بدید!!!!
بدرود.

سلام
شما متا سفانه نه تنها حرفی که بدون منطق و مستند تاریخی زدید رو با فحاشی و بی منطقی قبول نمی کنید بلکه تو هین هم می کنید .شما به جای جواب صریح و واضح دادن به سئوال من تنها همانند احمدی نژاد و بقیه ی دیکتا تورها که از دادن یک جواب ساده عاجزن به سانسور و تو هین متوسل می شوید . من با سابقه ی 3 سال زندگی در وبلاگستان ادعای حرفه ایی بودن ندارم شمایی که دو ماه هم نیست که در این دنیا وارد شدید این ادعا رو دارید ؟!؟! خوب همچین شخصی باید هم با نااگاهی از تاریخ همچین حرفهایی رو بزنه و بعد هم زیر بار عذر خواهی نره! اینکه شما به زبان مسلط باشی به خودتون مربوطه (که اگر بودی اقا جون مطالب نبوی رو از فارسی به فارسی تر جمه نمی کردی !!).ولی اینکه شما از سایتهای دیگه مطلب ها رو (مثل نبوی که دیگه فارسیه !!!) به نام کپی می گذاری که فهمیدنش برای کسی که این نوع سایتها رو می خونه چندان دشوار نیست. یک مسئله ی اخلاقیه که می خواید رعایت کنید یا نکنید به خود شما مربوطه که اخلاقیات در این مملکت کشکه . به جای این گونه فرافکنی از سانسور مکرر دست برداشته و دلیل منطقی خودتون رو (که ندارید و اون کتاب رو هم نخوندید که اگه خونده بودید مستند می اوردید )بیان کنید .البته وبلاگ من هرچی که باشه مسلما مطالب رو از جاهای دیگه کپی نمی کنه و مطالب غیر واقعی رو در اون نمی گذاره نمی دونستیم شما خبرنگار بی بی سی و... هم هستید که با این جدیت می گید مطالب خودمه اهان شایدم اونا از شما این اخبار رو می گیرن !!!.وبلاگ شما مثل نشریات زرد می مونه که یک حرفی رو روی هوا می زنن بعد که توش می مونن با تفره و توهین کردن ومثل کبک سرشون رو در برف کردن سعی می کنن صورت مسئله رو پاک کنن.کپی پیست کردن مطالب ازجاهای دیگه تولید مطلب از ادم که نمی شه !!! اقا جان فرا فکنی نکن یک حرفی زدی سندیت بیار همین سندیت و بس سندیت . اینکه خاتمی گفته مشکل جامعی ما ضعف تحلیله به خاطر همینه یک بار دیگ مطلب رو با دقت بخون شاید از این ضعف تحلیل دست برداری ! ان شاءالله

احمد پنج‌شنبه 11 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 06:57 ب.ظ

سلام
متا سفانه از اینجور ادمهای نااگاه و بی سواد که فقط عر عر می کنن کم نیستن.

بهناز جمعه 12 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 01:36 ق.ظ

دنیای هر کس به اندازه ی وسعت اندیشه ی اوست .

خاطره دوشنبه 15 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 12:08 ق.ظ http://khaterehkh.blogsky.com/

متاسفم

«ٌXُی یکشنبه 8 اردیبهشت‌ماه سال 1387 ساعت 04:42 ب.ظ

چه دفاع جانانه ای از کارگردان فیلم ۳۰۰ ورژن ۲ می کنید .
چرا قابل انتقاد است ؟
شما در صحنه هایی که فرمانروای ایرانی یمن نشان داده است تمام نماد های مقدس ایرانیان باستان در آن جا وجود دارد که بعضی از آنها اصلا مربوط به دوره ساسانی نبوده و فط به دوره هخامنشیان مربوط است .( این هم از درایت کارگردان ودوست شماست ) . چهره سردار قدرتمند ایرانی که نقش آن را ارجمند بازی کرده است آن چنان نشان داده شده است که انسان از دیدن چهره او احساس وحشت می کند .

البته دوست عزیزی که این مطلب رو نوشتن بهتر بود ادرس خودشون هم می گذاشتن !
فکر می کنم به قدر کافی در پست مربوطه توضیح و مستند نوشتم
دوم هم من نمی دونم منظور شما از این نمادها چیه و من تعصبی نه به این سریال دارم ونه به طراحی صحنه اش!!! ما ایرانی ها عادت داریم همه چیز رو باهم قاطی کنیم !

میهن پرست یکشنبه 8 اردیبهشت‌ماه سال 1387 ساعت 05:42 ب.ظ

دوستان . چه بسیار جوانان ایرانی که در راه پاسداری از خاک کهن ایران در این لباس که شما اینچنین زشت نشان داده اید کشته شده اند . لباس مقدس سربازان ایرانی که که با دل و جان خود را به روی نیزه های دشمنان میهنشان می انداختند تا راه سربازان دیگر باز شود . یاد این نکات و خدماتی که صدا و سیمادر راه نابودی تمدن ایران کرده است ناخودآگاه اشک را بر چشمانم جاری می کند .
آری از نظر تاریخی تمام زمان های فیلم صدق می کند به غیر از نمادها .
نکته دیگر اینکه چرا باید نقص خود را یادآوری کنیم . شما که اینگونه می گوئی آیا تا به حال در صدا و سیمای جمهوری اسلامی کوچکترین تلاشی در جهت نشان دادن دوره های طلائی باستان وجود داشته است ؟!
چرا فقط باید نقص ها را بپذیریم ؟ مگر اسکندر یک جنایت کار تاریخی نیست ؟ اما غربی ها چنان چهره فرهنگی از این فرد وحشی ساخته اند که نماد تمدن غربی و آزادی شده است .
تلاش های شما و دوستانتان در جهت نابودی تمدن پارسی بی نتیجه خواهد ماند همانطور که برادران تازی شما نیز نتوانستند آن را نابود کنند .

گویند در بلخ زدن سر مسگری به شوشتر زدن سر اهنگری !
اگه فرهنگ ما دوستانی مثل شما داشته باشه نیاز به دشمن
نداره !

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد