بابک بیات

زندگی صحنه ی یکتای هنرمندی ماست

                      هرکسی نغمه ی خود خواند واز صحنه رود

                                          صفحه پیوسته به جاست         

                                خرم ان نغمه که مردم بسپارند به یاد   

 

از این تخت که بلند شدم یک سمفونی می نویسم.

حالا مرگ برای تو سمفونی نواخته و هیچ فکر نکرده که ما بی عاشقانه هایت چه کنیم ؟

- تصادف بامداد از دو سال پیش باعث این همه ضعف و بیماری هایم شد.

خوش به حالت استاد حالا آرام گرفته ای. می روی کنار یارانت و چه می دانم شاید به ما می خندی که همین طور ایستاده ایم و در خیابان های وحشت زده و تاریک به آدم هایی نگاه می کنیم که قلبشان را مثل یک جسم فاسد در دست گرفته اند

 

بابک بیات موسیقی فیلم را با فیلم غریبه که با همراهی واروژان ساخته شد، شروع کرد. بعد از فیلم غریبه، بیات موسیقی فیلم های؛ خوشید در مرداب، شب آفتابی ( با ترانه عروسک قصه من)، برهنه تا ظهر با سرعت، فریاد زیر آب، سریال چنگک آغاز کرد و موسیقی بسیاری از فیلم های دیگر را ساخت. بعد از پیروزی انقلاب بابک بیات فعالیت موسیقی را در شرکت ابتکار، همراه با دوستش ابراهیم زال زاده و با کاست قاصدک، زندگینامه صمد بهرنگی و به صورت ترانه های کودکانه خانم سیمین غدیری ادامه داد. پس از آن کاست خروس زری پیرهن پری را به همراه احمد شاملو و کاست های سکوت سرشار از ناگفته هاست و چیدن سپیده دم را با صدای احمد شاملو ساخت.

بابک بیات موسیقی فیلم را در بعد از انقلاب با فیلم مرگ یزد گرد ساخته بهرام بیضایی شروع کرد و در سال 1362 موسیقی فیلم های نقطه ضعف و ریشه در خون را ساخت و در سال های بعد برای فیلم های شاید وقتی دیگر و مسافران ساخته های بهرام بیضایی، سریال سلطان و شبان، کشتی آنجلیکا، عروس، پرده آخر، طلسم، مرسدس، جهان پهلوان تختی، دستهای آلوده، اتوبوس، قرمز، دو زن، شیدا و در حدود 90 فیلم سینمایی موسیقی نوشته است و آخرین سریالی که وی برای آن موسیقی ساخته است سریال ولایت عشق بود. بابک بیات در سال 1369 پس از چند بار کاندیدا بودن برای موسیقی فیلم بالاخره وقتی که از پنج کاندیدای جایزه موسیقی فیلم آن سال، سه بار نام او را اعلام کردند جایزه سیمرغ بلورین فجر را برای فیلم عروس دریافت کرد.

همچنین در سال 1375 وقتی که از بین چهار کاندیدا دو بار نامش اعلام شد، مجددا سیمرغ بلورین را دریافت نمود. در خانه سینما برای فیلم ساحره جایزه اول موسیقی فیلم را دریافت کرد. در جشن گزارش فیلم جایزه بهترین آهنگسازی را برای صد سالگی سینما از آن خود کرد.

در سال 1381 در مراسمی که در شیراز برگزار شد از بابک بیات و چهار هنرمند بزرگ دیگر ایران تقدیر به عمل آمد. همچنین در همین سال و در مراسمی دیگر از بابک بیات به خاطر یک عمر تلاش در زمینه ترانه ایران تقدیر شد که در این مراسم پیامهایی از ایرج جنتی عطایی، بهرام بیضایی و... قرائت کردند. از دیگر فعالیت هایی بابک بیات در این سال ها ساخت قطعه کرال و ارکسترال «سرزمین خورشید» بود، که در سال 1376 توسط ارکستر سمفونیک تهران و به رهبری استاد «فریدون ناصری» اجرا شد.

امروز دوستانی در کنار تابوت او گام بر می دارند که همه وقت به یاد آوردن خاطراتش پیش از هر چیز از رفتار و منش او می گویند. مهربان، فروتن، قدر شناس و... صفت هایی هستند که یاران قدیمی بیات، او را با آنها به دیگران معرفی می کنند. پدر بیات می خواست که پسرش ورزشکار شود اما پسر قدم در راهی دیگر گذاشت. شاید پدر گمان می کرد فقط با بدنی نیرومند می توان عزت و آسایش را فراهم کرد اما بابک با وجود آنکه نام یک سردار را داشت به جای نیزه نبرد، مدادی کوچک را روی صفحه هایی با پنج خط موازی به حرکت درآورد تا عزت را با خود همراه کند اما اسایش ۰۰۰                                                                                     

امروز بارها وبارها اخبار تلویزیون رو چک کردم تا شاید گزارشی از مراسم تدفین بابک بیات نشون بده اما....در اخبار نیمروزی شبکه یک  (که بعد از اخبار ساعت ۸ شبکه چهار کاملترین گزارش رو نشان داد)مدت گزارش خوشبینانه حدود ۲ تا ۲.۵ دقیقه بود وجالبتر از اون اینکه بلا فاصله بعد از گزارش تدفین گزارشی در مورد تنورهای گلی استان کردستان پخش شد که فکر می کنم دو برابر مدت گزارش تدفین بود !!!!!!

تلویزیون اخبار اینکه فلان بازیکن در لیگ دسته چهارم اروپا ۴ دقیقه بازی کرده رو بارها و بارها تکرار می کنه و بهش هم افتخار می کنه ! اما اونوقت به سادگی از کنار مفاخر این مملکت می گذره.و جالبه که بدونید :هیچ یک از مسئولان رده بالای فرهنگی و از اهالی سینما بجز "علیرضا رضا داد "مدیر عامل بنیاد فارابی حضور نداشتند(اونوقت برای ملت امریکا نامه می نویسیم)

 وهمچنین در پایان مراسم "محمد اصفهانی" چند بیت از اهنگ سریال پهلوانان نمی میرند را آواز خواند

پ.ن:بعضی از نوشته هااز روزنامه کارگزاران برداشت شده است. 

کبوتر سفید مو سیقی خداحافظ

بابک بیات در کنار احمد شاملو

نامه ایدا شاملو خطاب به خانواده بیات

نظرات 6 + ارسال نظر
زهرا یکشنبه 12 آذر‌ماه سال 1385 ساعت 10:39 ق.ظ http://www.katibehayeman.persianblog.com

روحش شاد. درد ما ایرانی ها اینه که تا وقتی زنده هستیم قدر هم را نمی دانیم چه برسه وقتی که ......

احمد پنج‌شنبه 16 آذر‌ماه سال 1385 ساعت 01:51 ق.ظ

سلام
روحش شاد.

مهدی هنرپرداز پنج‌شنبه 16 آذر‌ماه سال 1385 ساعت 11:57 ق.ظ http://mhonarpardaz@persianblog.com

وای از این مرده پرستی ما!

گرامی داشت یاد مخاخر کشور در یک پست ساده مرده پرستی است؟!!

هانیه پنج‌شنبه 16 آذر‌ماه سال 1385 ساعت 07:49 ب.ظ http://aztobato.persianblog.com

من هنوز باورم نشده...

محمد غمخوار یکشنبه 19 آذر‌ماه سال 1385 ساعت 05:05 ب.ظ http://jeijei.blogfa.com

سلام
مرسی از اینکه سر زدی خیلی وبلاگت خوب و جالبه
تبریک می گم

زهرا دوشنبه 20 آذر‌ماه سال 1385 ساعت 03:25 ب.ظ http://www.katibehayeman.persianblog.com

سلام علی آقا. هستی؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد